Novice

Otvoritev turistične sezone

Turistična sezona se je s preteklim vikendom zares pričela. Od četrtka do nedelje smo v sončnem vikendu zabeležili skupno 353 letalskih operacij. 

Statistika

četrtek, 11.6.2020

54 letalskih operacij*

petek, 12.6.2020

120 letalskih operacij*

sobota, 13.6.2020

150 letalskih operacij*

nedelja, 14.6.2020

29 letalskih operacij*


*pod letalsko operacijo so šteti vsi vzleti, pristanki, T&G, preleti....

Amadej Kozjak je kontrolor zračnega prometa v Portorožu, ki je z nami delil izkušnjo iz delovnega dne in tudi mi jo z veseljem delimo z vami. Prijetno branje!


12.06.2020 Aerodrom Portorož

Delo na majhnem letališču ima svoje posebnosti in opravljam ga z velikim veseljem.

Kontrolor v Portorožu je odgovoren za manevrske površine na letališču (VPS 15-33 ter vozne steze) ter za celoten CTR in TMA. Nadzorujemo relativno majhen košček zračnega prostora (nad slovensko obalo), ki je stisnjen med terminal letališča Ronchi ter terminal Pule. Ker je prostora malo je tudi promet precej kompleksen in je konfliktov (letal, ki se križajo) veliko, kontrolorjeva pozornost pa mora biti pametno porazdeljena med vzletno-pristajalno stezo in situacijami v zraku, ki se odvijajo istočasno.

Delo je odgovorno in napake res niso zaželene, zato je tudi selekcija za to delo zahtevna.

Naše letališče ima strateško lego, saj je geografsko dobro umeščeno v srce Evrope. Značilna je kombinacija VFR in IFR prometa, poklicnih in športnih pilotov, naglasov iz celotne EU od Balkana do Skandinavije, največ pa je gostov iz nemško govorečih dežel. Naše stranke predstavljajo pomemben delež gostov višjega cenovnega razreda na naše turistične destinacije in spodbujajo gospodarstvo na slovenski obali.

Po Corona pavzi smo tako kontrolorji, kot piloti malenkost ''leseni'', zato je potrebna še dodatna pazljivost, potrpežljivost, razumevanje in prilagajanje.

Na pripetem posnetku lahko slišite zadnje pol ure moje izmene v vlogi izvršnega kontrolorja. V pol ure se v zraku zgodi veliko. Pred tem sem delal 1,5 ure kot asistent/planer (koordiniral odlete/prilete s sosednjimi sektorji – Ronchi, Pula, Ljubljana ter z aerodromom), nato pa za poldrugo uro prevzel pozicijo izvršnega kontrolorja, ki je v stiku s piloti prek naše frekvence 124,875 MHz. Po 3 urah dela, kontrolorju pripada ura pavze, ki pride še kako prav.

Slišali boste zakaj je za to delo nujna potrebna dolgotrajna koncentracija, potrpežljivost, hitrost sprejemanja odločitev in asertivnost. Frekvenca je zasedena več kot 60% časa, kar se smatra za ''Heavy traffic''.

Na take dneve se pokaže kako nujno potrebna je izvedba prostorskega načrta mednarodnega letališča Portorož, ki se vleče že več kot desetletje. Letališče Portorož ima status tretjega mednarodnega letališča v Sloveniji in je kot tak eden izmed najpomembnejših infrastrukturnih objektov v tem delu Slovenije. Sedanja zastarela letališka infrastruktura in prekratka letališka steza prav ta nujen razvoj zavira, predvsem pa onemogoča varen pristanek večjim in vedno bolj tehnološko razvitim letalom.

Ko je travnati teren razmočen, ostane prostora za parkiranje zrakoplovov hudičevo malo in se vsi skupaj trudimo z vsemi fintami, da oskrbimo vse stranke in ne zavračamo prometa.

Na tem mestu bi rad pohvalil nase receptorke, ki veliko pripomorejo k temu, da se stranke vedno rade vracajo k nam, saj zagotavljajo hitro, nebirokratsko in prijazno oskrbo potnikov. Tudi v tujih jezikih, seveda.

In pa seveda aerodromce katerih delo obsega parkiranje zrakoplovov, planiranje prihodov in preparkiranje (zaradi prostorske stiske), oskrbo z gorivom in mazivom, preglede VPS (RWY inspection) in zagotavljanje, da je ta varna za uporabo, vzdrzevanje letaliske opreme, itd. ter ob vsem tem se zagotavljanje gasilske kategorije. Tudi danes so bili preventivno aktivirani zaradi letala, ki je sel ze drugic v "go around" (po lastni krivdi) in so bili z vozilom pripravljeni za posredovanje ob stezi v piclih 3 minutah. Se preden je doticni pilot sploh zavijal v "base" za naslednji poizkus. Na sreco mu je v tretje uspelo in smo lahko vsi mirno zaprli "emergency checkliste". Kapo dol, fantje.

Tukaj apeliram na odločevalce v vladi, da že enkrat spravijo načrte v prakso in našemu letališču zagotovijo prepotrebno infrastrukturo in tako omogočijo razvoj tako aerodroma kot tudi celotne obalne regije. Hvala!

Naj živi Portorož!